Al doilea trimestru la University of Chicago

Deja am trecut de prima săptămâmă a celui de-al doilea trimestru (e un pic ciudat să revin la sistemul ăsta, care a fost abandonat când eram în școala generală, mi se pare, în România) din Masterul de un an pe care îl fac la University of Chicago! Nici nu-mi vine să cred ce repede trece timpul… Cum am ajuns aici? Ce am făcut înainte? O sa ajung și la aceste subiecte…în alte articole ce urmează. Am început cu acest al doilea trimestru pentru că este un început bun: am început un nou an (calendaristic), m-am acomodat cât de cât cu Chicago și universitatea și este primul trimestru în care am putut să-mi aleg clasele ce-mi plac mie.

Chicago este friguros, în special din cauza vânturilor (nu degeaba i se spune The Windy City). Și, colac peste pupăză, mai este și iarnă!!! Așa că uneori orașul acesta extrem de interesant și activ, prinde tente siberiene. Cam așa arată de la fereastra camerei mele de cămin:

Dar să nu disperăm! Căciula, fularul și paltonul ajută enorm! Și cum le ai pe acestea pregătite, ești gata să te avânți într-un univers superb și amețitor, pentru că asta este Chicago: un oraș al contrastelor, bogat și sărac, uluitor de cultural și întristător de gri. Ai ce vedea, și n-ai cum te plictisi în nici unul din anotimpuri dacă vii aici. Dar preferabil este să-l prindeți în splendoarea lui primăvara tîrziu, vara sau toamna devreme. Am să revin la Chicago, pentru că am vizitat cât am putut anul trecut, în septembrie, dar și pe parcursul trimestrelor.

Ceea ce vreau să descriu nițel este University of Chicago. Fondată la 1892, construită în zdrobitorul stil arhitectonic gotic englezesc, universitatea adăpostește o multitudine de departamente, laboratoare și biblioteci. Foști studenți ai universității au fost Milton Friedman, Edwin Hubble, Kurt Vonnegut, James Dewey Watson, cât și o multitudine de laureați ai premiului Nobel in chimie, fizică, economie, medicină și literatură. Și să nu uităm că aceasta este universitatea la care a predat marele Mircea Eliade. Este, într-adevăr, o universitate care merită considerată de orice student român ce vrea să studieze în afara României.

În ton cu îmbinarea tradiționalului cu inovativul, alegerea claselor se face cât se poate de tradițional: pe o hârtiuță, pe care trebuie s-o duci la registrar. Multe alte universități au sisteme online de înregistrare, și venind de la una din acestea mi s-a părut ciudat că trebuie să alerg cu hârtiuța după mine încoace și-n-colo. Și totuși, University of Chicago este una din cele mai bune și mai renumite universitați din lume. Ce este atât de special la ea? Interdiciplinaritatea! De altfel, și cursurile pe care le iau trimestrul acesta sunt caracterizate cel mai bine de acest cuvânt. Unul dintre ele, When Cultures Collide, îmbina psihologia culturală cu antropologia, dreptul și istoria. Studiem cazuri de la Curtea Supremă, referitoare la diverse situații de acomodare socială a diverselor culturi prezente în Statele Unite, mai vechi sau mai noi, și abordăm teme cum ar fi dreptul la libera exprimare religioasă, poligamia, sau drepturile părinților și copiilor. Un alt curs interesant este Developmental and Neuroscience Perspectives on Social Cognition. Pentru cei împătimiți de psihologie, acesta este un curs care aduce psihologia developmentală, neuropsihologia, psihologia cognitivă și psihologia socială și culturală la masa de discuții, ceea ce se întâmplă mult prea rar în comunitatea psihologilor ce aparțin de aceste ramuri diverse ale psihologiei.  

Dar partea cea mai interesantă este că pot face cercetare într-un laborator de aici, Human Performance Lab, și a-mi îmbunătăți experiența de cercetare dar și a aplica cunoștințele dobândite în cadrul cursului de Advanced Research Methods in Social Psychology. De multe ori se întâmplă să nu ajungi să faci exact tipul de cercetare dorit în anii studenției. Dar orice experiență este extraordinară, pentru că te pune în față cu situații pe care și în domeniul dorit de tine le vei întâlni. În psihologie, nu poți scăpa de statistică, de anumite design-uri de experimente, de experiența în a compila informții pertinente și a scrie un articol științific. Bineînțeles că sunt diferențe între un articol de psihologie cognitivă (pe care se bazeaza laboratorul în care lucrez eu) și unul de psihologie culturală (de care eu sunt pasionată), dar până la urmă, amândouă folosesc același tezaur de metode, statistici etc., deși studiază concepte și probleme diferite (uneori și conceptele sunt similare, dar privite prin prisme diferite).

Cum funcționează un laborator de prestigiul celui în care lucrez? N-am să pretind că îi știu toate dedesubturile. Pentru asta mi-ar trebui să stau aici mai mult de un an, cât stau eu, și să fiu implicată în mult mai multe proiecte, pe când eu doar lucrez la unul, cel care îmi va și informa teza de master. Dar câteva detalii, pentru cei interesați, pot da: se petrece mult timp în laborator nu doar pentru a interacționa cu participanții în experimente, dar și pentru a citi literatura de specialitate, discuta cu ceilalți diverse idei de noi proiecte, finaliza metodologia in cele mai mici amănunte pentru proiectele deja aprobate de Dr. Sian Beilock ș.a.m.d. Doctoranzii, post-doctoranzii, masteranzii și chiar și studenții de licență interacționează constant. În plus, ca toată lumea să fie la curent cu ce se întâmplă în laborator, ce progrese s-au mai facut cu proiectele la care se lucrează, sau ce noi idei au mai apărut, avem o întâlnire săptămânală dedicată acestestui țel. Cei care sunt într-o stare avansată cu proiectul lor fac uneori prezentări în cadrul acestei întâlniri săptămânale și primesc feed-back de la toți ceilalți. Uneori vin și studenți din Europa care prezintă proiectele lor. Pentru cei interesați de această temă, care vor sa exploreze mai mult și să afle câte ceva și despre proiectele care se desfașoară acum in laborator, site-ul laboratorului este  http://hpl.uchicago.edu/Home/Home.html

Pe săptămâna viitoare!

One Reply to “Al doilea trimestru la University of Chicago”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *