City University London, UK: Interviu cu Cătălina Maria Albeanu

Alex B: Unde ați studiat în România și ce activități ați desfășurat pe parcursul primilor trei ani de liceu? De asemenea, ce v-a determinat să vă continuați studiile liceale în Anglia?
Cătălina A: Am studiat la Colegiul Național Bilingv „George Cosbuc” din București, filiala matematică informatică (bilingv engleză). Am participat la olimpiada de engleză în fiecare an, iar în clasa a X-a am ajuns pană la proba de calificare pe țara. Pregătirea pentru olimpiadă m-a ajutat extrem de mult la testul de competență lingvistică (în cazul meu, IELTS). De asemenea am participat la diverse concursuri precum Memoria Holocaustului sau Flag Day.
În vara anului 2009, cand treceam clasa a XII-a, am avut oportunitatea de a-mi continua educația în Anglia. În momentul respectiv eram deja hotărată să merg la facultate in străinătate, iar aceasta schimbare mi s-a parut o idee bună pentru a-mi acorda o perioadă de familiarizare cu sistemul academic al țarii. În afară de acest test de compatibilitate, mi-a oferit posibilitatea de a-mi dezvolta cunostințele de limba engleză și de a perfecționa stilul de redactare a textelor academice.

Alex B: Unde ați studiat în Anglia și ce activități ați desfășurat pe parcursul ultimilor doi ani de liceu?
Cătălina A: Am studiat timp de doi ani la The Bishop’s Stortford High-School (TBSHS), o perioadă numită „Sixth Form”; în Anglia există 13 ani de educație preuniversitară. Mi-am ales trei subiecte, limba engleză, literatura engleză, și franceză, și am susținut examene la sfarșitul fiecărui an.
Miercuri dupa-amiaza toți elevii sunt obligați să-și aleagă o activitate de „enrichment”, pentru a contribui la dezoltarea personală. Majoritatea elevilor aleg să facă sport, de obicei „netball” pentru fete și rugby pentru băieți. Eu am ales să ajut în cadrul orelor de franceză de la clasa a VIII-a și a X-a.
Drept activități extrașcolare, am început să scriu articole pe diverse bloguri despre muzică și să susțin un blog personal. Pentru o scurtă perioadă de timp am fost și traducător liber-profesionist. Majoritatea activităților din afara studiilor au fost proiecte personale.

Alex B: Retrospectiv, ce v-a surprins relativ cu modul de organizare și predare la nivelul sistemului educațional preuniversitar din Anglia? Care sunt diferențele majore dintre programa școlară din România și cea din Anglia?
Cătălina A: În primul rând, orarul este extrem de diferit. Am studiat doar trei subiecte în locul celor aproximativ 13 din România. Pentru a evita repetiția, subiectele au fost împarțite în funcție de programă și am avut profesori diferiți pentru fiecare parte. Diploma obținută la sfârșitul programului de studiu se numește A-Level, iar nota depinde de examenele de la sfarșitul fiecărui an, plus diverse eseuri și proiecte făcute în timpul anului școlar (coursework) trimise către un centru de examinare extern. În clasă se pune foarte mult accentul pe baremul de corectare și pe modalitățile de a obține cât mai multe puncte posibile la examen: ce să scrii, cum să redactezi, câte citate să folosești, etc.
În cazul în care vreti să vedeti cum arată programa în sine, cam asta am studiat în anul XIII la Limba Engleză:
Pentru examen
– dezvoltarea limbajului – achiziția scrisului și cititului de către copii;
– modificările susținute de limba engleză de la 1700 pană în prezent;
Teme:
– studiu de caz legat de unul din subiectele de mai sus (3000 de cuvinte);
– articol în care să prezentăm rezultatele studiului pentru o audiență specifică (800 de cuvinte).
De asemenea, există o diferență destul de mare în ceea ce privește resursele puse la dispoziția elevilor. În biblioteca TBSHS existau diverse PC-uri și laptop-uri pentru studiu individual, iar „sixth-form centre”, clădirea dedicată elevilor din ani terminali, avea o cameră de relaxare care conținea printre altele și o masă de biliard.
În altă ordine de idei, sistemul educațional din România este extrem de eficient în ceea ce privește organizarea orarului: cât mai multă materie în cel mai scurt timp. Școlile din Anglia nu au aceeași viziune și chiar dacă școala incepe la 8:30 și se termină la 15:30, majoritatea zilelor am avut doar trei ore în care s-a predat materie. Restul au fost dedicate studiului individual, cu o pauză de prânz de o oră între 13:00 si 14:00.
La A-Levels se pune mare preț pe initiațivă și ambiție, și este în general acceptat faptul că nota finală depinde extrem de mult de eforturile personale ale elevilor. Pentru a se asigura că elevii fac măcar minimul necesar pentru a obține un rezultat decent, există aceste ore libere în care ești obligat să stai la școală și să te ocupi ori de teme ori de recapitulări sau documentare. Avantajul este clar – cand ajungi acasă nu mai ai teme de făcut. Pentru mine tranziția a fost puțin dificilă inițial deoarece eram obișnuită cu sistemul din România. Au fost și zile în care pur și simplu nu aveam ce să fac în orele de studiu individual deoarece terminasem deja toate proiectele.

Alex B: Ce studiați în prezent și ce diplomă veți obține?
Cătălina A: Am trecut în anul doi la City University London, unde studiez pentru o diplomă de licență în jurnalism.

Alex B: De ce ați ales City University London și ce factori v-au influențat decizia?
Cătălina A: Eram hotărâtă de ceva vreme că vreau sa fac jurnalism, și City University are un program recunoscut și facilități excelente. Plus că este in centrul Londrei, un oraș care oferă extrem de multe oportunități pentru jurnaliști.

Alex B: Ce activități extrauniversitare desfășurați în prezent?
Cătălina A: Fac parte din echipa de voluntari LSRS a filialei din Marea Britanie, unde am rolul de Prim Consilier Comunicare și Informare.
De asemenea, am început să mă implic și în „student media”, iar anul acesta editez City Online, platforma de știri a studenților de la City. Vara asta am avut șansa să fac parte dintr-un proiect de training în broadcasting în cadrul căruia am lucrat pentru o lună la Jocurile Olimpice în Greenwich Park, cu rolul de asistent logistică pentru Olympic Broadcasting Services.

Alex B: Ce recomandări aveți pentru elevii și studenții din România încă nehotărâți în privința perspectivelor internaționale de studiu?
Cătălina A: Cea mai importantă decizie este alegerea domeniului de studiu. Veți studia acest subiect pentru cel putin trei ani. După ce sunteți 100% siguri ce vreți să faceți, puteți analiza opțiunile de studiu în străinatate. Va fi o aventură scumpă și uneori foarte dificilă, dar în cele mai multe cazuri merită fiecare sacrificiu.
Încercați să vizitați facultatea înainte de a accepta o ofertă. Există multe informații pe internet, dar nimic nu se compară cu experiența personală. Majoritatea facultaților organizează ‘open days’ sau ‘applicant days’, și atunci chiar veți avea ocazia să vedeți dacă universitatea sau programul de studiu este o investiție bună.

Alex B: Ce ați fi dorit să fi știu acum doi ani când ați aplicat la universități?
Cătălina A: Nu am avut probleme cu aplicația în sine, serviciul UCAS este simplu de folosit și au o echipa de oameni foarte prietenoși care îți răspund la toate întrebările. Din păcate nu am avut foarte multe informatii despre următoarele etape, iar când am fost chemată la interviu de către University of Westminster chiar nu știam la ce să mă astept. Nu știam cum să mă prezint, cu ce să mă pregătesc din moment ce nu mi-au cerut portofoliu, și în ce constă mai exact un interviu de grup. În final am ajuns la concluzia ca mi-am facut griji degeaba; interviul a fost informal și extrem de interesant: o discutie liberă despre jurnalism și știrile zilei, și am avut ocazia să mă plimb prin facultate și prin studiourile de televiziune.

Alex B: Ce planuri de viitor aveți?
Cătălina A: Voi încerca să-mi găsesc un job imediat după absolvire. Mă voi concentra inițial pe piața de muncă din Londra, dar nu exclud din planuri o posibilă reîntoarcere în România. Am început sa caut oportunitați de stagiaturi în București pentru a mă familiariza cu instituțiile media din România și modul lor de lucru înainte de a decide să caut un loc de muncă permanent.

Alex B:Îți mulțumesc mult pentru timpul acordat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *