Interviu cu Aurora Ana-Maria Ianoș, membru LSRS și student în Danemarca

1Mentorat LSRS: Unde și ce studiezi în acest moment? Ai studiat anterior şi la alte instituţii din străinătate?

Aurora Ianoş: Momentan studiez în ultimul semestru la programul de licență “Innovation and Entrepreneurship”, din cadrul Business Academy Aarhus. Înainte de acesta, am absolvit în 2012 programul de licență “Marketing and Management Communication”, din cadrul Aarhus Univeristy- Business and Social Sciences. Ambele instituții se află în Aarhus, Danemarca.

M LSRS: Cum te-ai decis să studiezi în străinătate?

A.I.: Tatăl meu a fost cel care mi-a insuflat ideea de a studia în străinătate, undeva prin clasa a 11-a. Însa am început să mă gândesc serios la asta doar dupa ce am auzit experiențele altor colegi de liceu din anii mai mari. Marea Britanie și Danemarca au fost cele 2 opțiuni care mă interesau, însă inclinam spre Danemarca, datorită faptului că programele de studiu erau complet gratuite. Pe lângă asta, am avut norocul să aflu multe detalii “din culise”, ca să zic așa, de la un prieten care studia deja de un an în Aarhus, același program la care îmi doream să aplic. Am fost convinsă de tot ce mi-a povestit, atât pe plan universitar, cât și social, că este o experiența pe care merită să o încerc. Având în vedere că dupa 5 ani, sunt tot în Aarhus, cred că a fost o decizie bună!

M LSRS: Cum te-a influențat experiența de a studia în străinătate, atât din punct de vedere academic, cât și ca mod de viață?

A.I.: Din punct de vedere academic, cred, în cazul meu, această experiență m-a format mai mult decât m-a influențat. Am venit în Danemarca imediat dupa terminarea liceului, așa ca nu știu ce aș fi învațat acolo și aici nu, sau invers, să îmi dau seama daca m-a influențat într-un fel. Dar daca aș putea duce un singur lucru de aici înapoi la orele din liceu, ar fi relația deschisă profesor-elev, care încurajează elevii să își exprime părerile, să fie critici asupra teoriilor, să caute singuri răspunsuri și apoi să aducă argumente contra fară riscul de a fi considerați “indisciplinați”. Este o diferența pe care am observat-o de multe ori la școală, unde facem prezentări aproape săptămânal. Dacă nu ai știi dinainte, ai putea să deosebești cu ușurință studenții danezi de cei români (sau est-europeni), din punct de vedere al încrederii cu care își exprimă punctul de vedere. Cu siguranță, este un lucru pe care l-am învățat și l-am antrenat aici, și pe care îl consider destul de important pentru dezvoltarea academică și apoi profesională.

În ceea ce privește modul de viață, nu cred că l-am schimbat mai mult decât dacă aș fi rămas în România. Îmi place să cred că modul de viață este rodul maturizării, nu a schimbării țării. Iau această experiență așa cum este și încerc să mă adaptez la stilul de viață danez când sunt în Danemarca, și la cel românesc atunci când sunt acasă. Sunt lucruri bune și mai puțin bune în ambele culturi, iar probabil că experiență această m-a făcut să realizez că nu există “one best way”. Sunt multe elemente din stilul danez pe care le-aș duce în România și le-aș “implanta” în modul nostru de gândire, dar în mod cert este valabil și reversul.

M LSRS: Ce planuri de viitor pe plan profesional ai? Iei în calcul întoarcerea în România?

A.I.: Da, aș vrea să mă întorc în România la un moment dat, însă nu în viitorul apropiat. Planul meu este să termin un program de Master tot în Danemarca, în Aarhus sau Copenhaga. Iar mai apoi, îmi doresc foarte mult să mă formez într-o companie daneză, pentru câțiva ani, pentru că știu că avem foarte multe lucruri de învățat de la ei și îmi doresc să profit de această oportunitate. De exemplu, am rămas impresionată, în toate experiențele mele în companii daneze, de abilitatea lor de a îmbină cu mare success viață profesională cu cea personală, fără ca afacerea să aibă de suferit. Sunt sigură că acest lucru se poate și în România, însă acum, este o excepție mai mult decât o regulă. Ca antreprenor sau angajat, când voi fi pregătită, voi duce aceste bune practici în România, în speranța că voi putea face o mică diferență în mediu nostru de lucru.

M LSRS: Ce înseamnă pentru tine LSRS?

A.I.: Înseamnă cea mai bună oportunitate, ca student român în afara țării, de a lupta împotriva stereotipurilor și de a arăta străinilor fața pozitivă, capabilă, frumoasă a României. Și înseamnă, de asemenea, cea mai bună oportunitate de a mă simți “ca acasa”. Nu de puține ori, am auzit de la colegii mei de alte naționalități, cuvinte de laudă despre organizația noastră, felicitându-ne că avem o comunitate atât de puternică, reprezentată numai de români de calitate. Dacă este o organizație care, prin proiectele ei, să poată schimba adjectivele atribuite pe nedrept majorității românilor, aceasta este cu siguranță LSRS.

M LSRS: De cât timp faci parte din LSRS? Ce poziții ai ocupat și ce activități ai întreprins?

A.I.: Fac parte din LSRS Danemarca din 2010, de câteva luni după lansarea oficială a Filialei, în Decembrie 2009. Am ocupat, pe rând, poziția de Prim Consilier Relații Externe, Coordonator Filială Danemarca și Vice-Coordonator (poziția actuală). Am participat activ la organizarea aproape a tuturor proiectelor din LSRS Danemarca și au fost multe: de la mentorat pentru studenții dornici să studieze în străinătate, la sesiuni de networking între români și danezi, evenimente sociale, tradiții românești, concursuri, studiu pentru a afla gradul de reticență a românilor față de alți români, inaugurarea consulatelor onorifice sau suportul în buna desfășurare a alegerilor din diaspora și multe altele.

M LSRS: De ce ai recomanda voluntariatul în cadrul ligii, odată ce un elev devine student în străinătate?

A.I.: În primul rând, aș recomanda tuturor studenților noi, și nu numai, să facă orice fel de voluntariat, în orice organizație, numai să facă! Sunt atâtea motive pentru care să faci voluntariat, încât merită o întreagă carte; de la prietenii de-o viață, la respectul celor din jur sau experiență în CV, oricare este un motiv bun! O dată ce s-au decis să facă asta, recomand LSRS din toată inimă.

Dacă îți dorești aceleași oportunități pe care le-am descris la întrebarea “ce înseamnă LSRS pentru mine”, atunci merită să devii voluntar în această minunată familie împrăștiată în toată lumea.

Dar pentru mine LSRS este mai mult de atât: este locul unde am învățat foarte multe pe plan profesional, și m-a ajutat enorm la îmbunătățirea CV-ului. Activitățile LSRS sunt atât de variate, încât poți să îți aduci contribuția în orice domeniu în care îți dorești să te dezvolți și să capeți experiență: grafica, design, marketing, comunicare, organizare de proiecte și evenimente, finanțe, drept, social media, inovație, etc. Nu facem încă experimentele chimice, dar cu siguranță vei cunoaște pe cineva în LSRS, între cei peste 300 de voluntari sau peste 8500 de membri, care să știe un loc unde să faci asta!

M LSRS: Ce sfaturi ai pentru tinerii din România care se gȃndesc să îşi continue studiile în străinătate?

A.I.: Sfatul meu pentru ei este să se intereseze foarte serios unde vor ajunge, ce vor studia și cum să se pregătească de această nouă (și câteodată grea) experiență. Să caute răspunsuri din mai multe surse, pentru a-și putea forma o idee cât mai amplă. Sunt atât de multe mijloace de informare, de la târguri în licee, la caravane, mentorat, blog-uri, rețele de socializare, grupuri de interes, încât este un mare păcat să nu profiți de acestea. Altel, riști să întâmpini dificultăți, să îți creezi așteptări prea mari și să nu te poți bucură pe deplin de această experiență.

M LSRS: De ce ai recomanda unui elev/student din România programul Mentorat LSRS?

A.I.: Pentru că ar putea fi elementul cheie pentru decizia lor, așa cum a fost în cazul meu. Dacă poți să afli detalii de la studenți care sunt deja aici, care au învățat deja un an la programul la care dorești și tu să aplici, sfatul meu este să nu pierzi această oportunitate, înainte de a te decide ce este ceea ce vrei să studiezi.  Probabil că, dacă ar fi putut cineva să facă o comparație între programele de studiu, cu 5 ani în urmă, aș fi ales un alt program. Însă fiind doar cea de a două generație de studenți români de la acel profil, informația nu se găsea, și nimeni nu știa exact care sunt diferențele. Norocul studenților de azi este că există mentorii LSRS, studenți “mai vechi”, care sunt dispuși să își împărtășească experiența și să răspundă la zecile de întrebări ale mentee-lor. Și cred că ar trebui să îi folosească la maxim!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *