Eseul de aplicare la universitate

Înainte de a începe să scrii eseul

Primul lucru pe care trebuie să îl facă un (o) elev(ă) este să afle pe ce temă trebuie să scrie eseul. Uneori, universitățile cer un eseu pe o temă anumită, alteori lasă la latitudinea elevilor să aleagă tema pe care vor scrie eseul.

În primul caz, esențial este ca eseul să fie despre tema propusă. Fără divagații, generalizări și ocolișuri. Eseul trebuie scris pe tema cerută, scurt, personal și foarte la obiect.

În cel de-al doilea caz, trebuie să alegi tema. Mulți aplicanți aleg să descrie o experiență inedită prin care au trecut sau un succes avut. Alte teme care pot fi abordate ar fi un exemplu de risc pe care l-ai luat și rezultatul acestei acțiuni, o problemă de interes național sau internațional care te preocupă (și care te-a inspirat să aplici la universitate), o dilemă de natură etică și ce ai făcut în acel caz, o persoană care îți este model și de ce, sau un motiv pentru care ai aduce ceva nou (și diversitate) universității respective. Evident, acestea sunt doar exemple, și cu siguranță alte teme sunt posibile. Dar, ca și în cazul anterior, ceea ce contează este ca, o dată aleasă tema, eseul să fie scurt și la obiect, și să evite generalizările!

Scrie un eseul personalizat

Cel mai ușor mod de a te asigura că eseul este personal, și evită generalizările este să pui accent pe detalii. Eseuri foarte reușite au fost scrise despre o întâmplare care s-a petrecut în 5 minute sau chiar mai puțin, de exemplu o săritură în apă. Adăugând multe detalii, eseul a avut lungimea necesară, și un efect foarte puternic pentru cititori. De regulă, trebuie găsit un echilibru între detalii și cât de mult din întâmplare vrei să povestești. Dacă vrei să abordezi o problemă de interes național sau internațional, pericolul de a deveni general crește. Așa că fă uz de exemple din experiența proprie pentru a portretiza de ce te interesează această temă. De  exemplu,  dacă te interesează conservarea siturilor arheologice, nu menționa doar cât de important acestea sunt pentru recompunerea istoriei umanității, dar menționează și faptul că profesorul(oara) de istorie v-a dus să vizitați un sit arheologic  unde ai avut ocazia să ajuți arheologii de acolo și ai învățat în acea excursie mai multă istorie decât citind manualele de istorie.

Cu alte cuvine, nu încerca să scrii despre ce vor universitățile să audă. Scrie despre ceva important pentru tine, nu pentru ei. Ar fi bine ca eseul să fie original. Gâdește-te că dacă o universitate chiar ar vrea să audă ceva  anume și toți aplicanții ar scrie despre acel lucru, ar fi foarte plictisitor și nu ai ieși în evidență.  Dar scopul tău este să scrii un eseul bun și original, ca să iasă în evidență și profesorii care îl citesc să îți țină minte aplicația.

Evită enumerările

Când spun “enumerări” mă refer la una din cele mai comune greșeli din eseele de aplicare la universitate: enumerarea și discutarea tuturor successelor avute până în acest moment. Nimeni nu are timp și nici chef să citească așa ceva! Ca să nu mai spun că este redundant, din moment ce deja ai enumerat toate acestea în CV!!! Ceea ce trebuie să facă eseul este să ia o experiență deja listată în CV – dar nu neapărat, poate fi ceva ce nu se află deja în CV – și să o discute în amănunt, evidențiind calitățile și abilitățile tale deosebite, personalitatea ta și maturitatea ta.

Tonul eseului

Este important ca, deși îți subliniezi succesele și abilitățile (extraorindare, de altfel), să nu pari a fi arogant(ă). Și aceasta este un echilibru greu de găsit. Cel mai bun mod de a atinge acest echilibru este să vă arătați generozitatea și capacitatea de a conștientiza cât de mult mai aveți de învățat. Nu vorbi despre cea mai mare realizare a ta – ei o vor ști din CV. Dacă chiar a fost un eveniment care te-a marcat, poți menționa o realizare conexă. De exemplu, dacă cel mai bun rezultat al tău e că ai luat un premiu internațional și vrei să povestești despre acea experiență, spune că ai participat la acea competiție  și cum a fost, nu meționa medalia. CV-ul tău meționează medalia oricum. Dacă nu poți să spui ce ai de spus fără să menționezi cea mai mare realizare, fă-o într-un mod în care să nu pui accentul pe realizare. De exemplu, poți menționa o expoziție internțională de pictură astfel “după ce m-am întors de la expoziția internațională la care am participat și nu am mai putut picta pentru o vreme, mi-am dat seama că pictura e adevărata mea pasiune.”

De asemenea, trebuie să eviți văicărerile, mai ales când vine vorba de eșecuri școlare. Împroșcarea cu noroi a foștilor profesori nu poate să placă în nicun fel unui alt profesor. Singurul mod respectuos de a portretiza așa ceva este recunoașterea limitelor proprii și a faptului că foștul profesor(soară) a încercat să te împingă să-și depășești limitele!

Umorul poate fi folosit, dacă îl stăpânești bine, și dacă știi să așezi o mică poantă acolo unde trebuie, când trebuie. Nu mai mult de una! O dată ce ai întrecut măsura, eseul nu mai este haios ci devine “de râsul lumii” sau – în acest caz – al profesorilor care le citesc, și șansele de a fi acceptat(ă) scad drastic. Dacă nu ești sigur(ă) cînd și cum să introduci nițel umor în eseu, mai bine păstrezi un ton serios.

Structura eseului

Structura eseului depinde foarte mult și de tema eseului. Poți scrie fie un eseulstandard sau un eseu narativ, care spune o poveste despre tine, și uneori nu respectă neapărat structura standard (introducere, cuprins, încheiere). Deci, structura depinde de temă.

În cadrul structurii standard, introducerea ar trebui să fie scurtă, la obiect (adică să introducă tema pe care vrei s-o dezvolți în eseu), și să atragă atenția cititorului. Curpinsul trebuie să cuprindă 3-4 paragrafe care să evidențieze tema eseului, și să o susțină cu dovezi practice. Nu divaga, nu spune gneralități! Dă exemple concrete! Încheierea trebuie să fie scurtă, concluzionând tot ceea ce ai spus înainte, și să reamintind cititorului de unde a pornit (de la introducere 🙂 ).

Limba

Deși pare de la sine înțeles că limba în care este scris eseul trebuie să fie limba țării unde vrei să studiezi, sau limba cerută în procesul de aplicație, este de subliniat că LIMBA ESTE CRUCIALĂ! Și când spun limbă, nu mă refer doar la vocabularul ce trebuie să fie în altă limbă decât româna, dar și la punctuație, ortografie, și gramatică. Eseul subliniază amănunte din  CV, sau chiar din eseu ca atare, cum ar fi atenția la detalii, organizarea, seriozitatea și entuziasmul aplicantului. Dacă profesorii citesc un eseu plin de greșeli gramaticale și/sau de punctuație, cum crezi că te vor judeca prin prisma unui viitor student? În cel mai bun caz te vor vedea ca pe cineva cu capul în nori, care cu greu va face față temelor și proiectelor și, în cel mai rău caz, ca pe cineva dezinteresat și chiulangiu!

Dacă ai nevoie de ajutor la capitolul limbă, cere ajutorul cuiva care vorbește fluent limba respectivă, sau unui profesor de-al tău care predă acea limbă! În nici un caz NU face uz de Google Translator!

Editarea eseului

Să zicem că ai terminat de scris. Ai descoperit tema pe care vrei să scrii (sau o aveai dată  deja), ai scris un eseu scurt, la obiect, cu exemple excelente, interesant, care să atragă atenția cititorilor. De asemenea, ai încercat pe cât posibil să eviți orice fel de greșeli gramaticale, de ortografie și de punctuație. Ești gata să îl trimiți.

NU ÎL TRIMITE ÎNCĂ! Oricât de multă încredere ai tine însuți (însăți), oprește-te nițel și citește eseul încă o dată. Ar fi bine să  pui deoparte eseul pentru 1-2 zile și apoi să-l recitești. Și încă o dată. Și poate și a treia oară. Dacă se poate, roagă încă o persoană să îl citească. Greșeli se pot strecura și nu le poți vedea tu decât după ce recitești eseul. De asemenea, o dată ce îl citești în întregime, se poate să vrei să schimbi anumite propoziții, fraze sau chiar paragrafe. Îți pot veni idei noi despre cum să îmbunătățești eseul.

O altă persoană îți poate da indicații despre cât de clar este eseul în funcție de tema aleasă. Poate că tu ai vrut să spui un lucru dar altcineva înțelege altceva, și atunci  ar fi bine să îl rescrii în așa fel încât ceea ce ai scris să devină clar și pentru o persoană străină.

La final, ai grijă ca ceea ce ai scris să fie simplu și clar. Dat fiind că aceste eseuri au o limită de cuvinte, fiecare cuvânt este important. Dacă poți scurta propoziția, fă-o. De exemplu, în loc să scrii “în cei patru ani de liceu”, scrie “în liceu”.

Mult, mult succes și dacă eseul tău a făcut valuri printre profesorii care au citit și ales  dintre aplicanți, trimite-ni-l și nouă, pentru a inspira alți elevi ce aspiră să intrela o universitate din străinătate!

Link-uri cu mai multe sfaturi și exemple pentru compunerea unui eseu de succes:

http://owl.english.purdue.edu/owl/resource/642/01/

http://www.bowdoin.edu/admissions/multimedia/index.shtml#essay

http://admissions.tufts.edu/apply/essay-questions/past-essays/

http://www.conncoll.edu/admission/11189.htm

http://hbsguru.com/College.html

–  http://admissions.tufts.edu/?pid=148

http://www.collegeboard.com/student/apply/essay-skills/index.html

http://www.collegeboard.com/student/apply/essay-skills/index.html

http://gostudy.lsrs.ro/2011/04/21/o-aplicatie-buna/

This entry was posted in Sfaturi despre aplicatii by Oana Basu-Zharku. Bookmark the permalink.

About Oana Basu-Zharku

După terminarea liceului (Colegiul Național Gheorghe Lazăr), am urmat cursurile Universității Spiru Haret. În 2006 m-am mutat in S.U.A., continuându-mi educația la Fairfield University, de unde am am absolvit summa cum laudae in 2010. Am urmat apoi un master la University of Chicago, de unde am absolvit în august 2011. Domeniul meu de interes este psihologia și în special psihologia culturală. Pe langă școală, m-am implicat în diverse proiecte extracurriculare, cum ar fi săpături Arheologice în West Bank, Luxor, Egipt, internship pe vară în cercetare la University of South Carolina, cât și proiecte ale comunității românești și de promovare a culturii românești, cum ar organizarea şi predarea unei clase de limba/cultura română în cadrul programului Taste of Languages, Rockville High School, Vernon, CT sau participarea în diverse proiecte organizate în cadrul Bisericii Ortodoxe Române Sf. Dimitrie (Easton, CT), și organizarea unei comunități românești mai unite și puternice în Connecticut, SUA prin organizația Românul Corp.

One thought on “Eseul de aplicare la universitate

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *